VALORACIÓ DE LES PRÀCTIQUES FINS ALESHORES
Primer de tot, m'agradaria començant valorant aquest període de pràctiques com una experiència molt positiva i molt profitosa. En el meu cas, és el primer cop que estic a dins una aula i que estic en un període d'aprenentatge continu i de descobriments. Fins aleshores, hem estudiat tot el que cal saber per poder ser una bona mestra, i ara tenim la oportunitat de posar-ho en pràctica, de saber quines intervencions són les més adients, veure diferents propostes d'activitats, les interaccions dels infants, les relacions amb els adults... i moltíssimes coses més, que ara estam vivint en primera persona.
Durant aquest poc temps que he estat a l'aula, i al centre, m'he adonat de la quantitat de coses que ha de tenir en compte una mestra, les coses que ha de fer desde que s'aixeca fins que se'n va a dormir per poder vetllar per els seus infants, perquè la feina no s'acaba quan surts del centre. S'ha d'estar molt pendent i s'ha de treballar diàriament perquè tot funcioni i rotlli, però, en el meu cas, cada dia les ganes són més fortes, de cada dia m'agrada més i no em sap gens de greu treballar per al centre i per el infants, perquè la recompensa no és pot comptar.
També cal dir, que l'escoleta té marcants uns valors, unes actituds, una metodologia de treball recollits en el seu PEC, i que tots vetllam per fer-ho possible i de la millor manera. A més m'agrada molt la manera que té el centre de treballar, ja que som com una petita comunitat que treballa conjuntament per seguir endavant, així com les famílies. Donar-els-hi les gràcies per fer possible tot el que estan realitzant i oferir la seva ajuda sempre que sigui possible, és molt gratificant comptar amb les famílies en els temps que correm en els quals disposam de pocs recursos, materials, disponibilitat, etc, amb una mica d'ajuda de tots, seguim endavant!
Finalment, dir, que aquesta és una experiència inoblidable que segurament, recordaré la resta de la meva vida, estic vivint un moment com a estudiant molt gratificant, que ens fa ganes seguir endavant, seguir lluitant i estudiant per poder ser mestres, esperem, que en un futur proper i poder gaudir de la màgia de les aules d'educació infantil.
dijous, 26 d’abril del 2012
dijous, 19 d’abril del 2012
BONA PRÀCTICA
COMPARTIM EL BERENAR
Aquesta
bona pràctica consisteix en què tres cops per setmana els infants
berenen de fruita, ja que hi cada dia s'alternen els aliments per
portar una dieta equilibrada i saludable.
Per
tant, els dilluns, dimecres i divendres cada infant porta una peca de
fruita de casa, sencera i sense pelar. Quan els infants arriben a
l'aula la deixen a la panera del berenar que tenim a l'aula, i a
mesura que van arribant, cada un d'ells la diposita allà.
A
n'aquesta panera, no només hi depositam la fruita, sinó que cada
dia quan entren a l'aula posen el seu berenar, ells mateixos a la
panera, també tenim una altra panera, que és aquí on deixen les
agendes, per poder llegir i escriure les notícies del dia a dia.
D'aquesta manera s'afavoreix una rutina i l'autonomia dels infants,
ja que és el primer que fan cada matí quan entren a l'aula.
Referent
al projecte del berenar, quan ja arriba l'hora, més o manco a les 10
del matí, la mestra pela i talla la fruita en petits bocinets i es
va repartint entre tots els infant. D'aquesta manera els infants
poden gauidr de la varietat de la fruita i no només berenar de la
“pera” o del “plàtan” que han portat.
El
que feim es dividir-nos la tasca, mentres la mestra s'encarrega de la
preparació del berenar, per altra banda, la meva tasca consisteix en
escollir un infant encarregat de repartir els plats i les forquetes a
cada un dels seus companys per poder berenar. Cada dia es va
escollint un infant diferent a l'hora de fer aquesta repartició, cal
dir, que aquest moment també forma part d'aquest ritual a l'hora de
berenar i que provoca entusiasme i exitació entre tots ells.
Es
du a terme a dins cada una de les aules de l'escoleta, manco en els
nadons, que encara no menjen sòlids. En el meu cas, l'aula és de
2-3 anys, però totes les aules ho posen en pràctica i els mateixos
dies de la setmana.
Es
fa amb tots els infants d'es d'un a tres anys dins l'aula on
habitualment estan. Hi hagut algun cop, que aprofitant l'arribada de
la primavera hem sortit al pati, que tenim tot just sortir de l'aula,
a berenar i gaudir del sol que tots esperavem amb ànsia.
En
aquest cas, no hi ha cap alumne preferit, ni cap que passi
desapercebut, sinó que berenen tots junts i amb igualtat de
condicions. El que sí que s'ha de tenir en compte en aquest moment,
és que hi ha infants que sel's ha d'estar més a sobre a l'hora de
menjar, ja sigui perquè menjen poc, o són triats, només volen
menjar d'un tipus de fruita, etc. El que es vol aconseguir és que
tots gaudeixen de la varietat amb igualtat, i compartir aquest moment
i aprofitar-lo com un moment significatiu.
S'anima
a tots els infants a tastar tot tipus de fruita, a més hi ha cops
que algú porta alguna fruita que desconeixen i tots la volen tastar,
o per altra banda també pot provocar desinterés i no voler
tastar-la, com per exemple, un dia, un infant va portar una
nactarina, tots volien saber què era allò, però hora de tastar-la
només ho va fer una nina.
Per
tant, no n'hi ha cap que passi desaparcebut, perquè, som nosaltres
qui feim la repartició del berenar i procuram que tots menjin més o
manco la mateixa quantitat de fruita i amb varietat. No sempre és
possible, però s'intenta.
- L'objectiu principal del projecte és aprendre a compartir i a repartir entre els companys aquest moment del berenar.
- Establir hàbits alimentaris saludables
- Acostumar a menjar tot tipus de fruita i d'aliments i no només la que porten de casa
- Parlar i establir comunicació sobre els menjars, saber quins ens agraden més i quins manco.
- Treballar conjuntament família-escoleta els bons hàbits alimentaris
- Conèixer els noms de les fruites, els seus colors, els sabors, textures, vocabulari relacionat, etc.
Aquesta
pràctica està fonamentada principalment perquè la família, els
infants i l'escoleta treballen conjuntament per una educació
saludable, per establir uns valors. Treballen conjuntament, perquè
no tots els infants menjen de tot, i tot tipus de fruita, també n'hi
ha que menjen manco. Per tant, es du a terme aquesta pràctica, com a
projecte de tot el centre.
A
més representa el treball que es fa al centre perquè el fet de
compartir hi és present en moltes de les activitats que es fan.
Aprenen que qualsevol cosa que hi ha a l'escoleta és per tots fer-ne
ús, per jugar i gaudir.
Tot
el professorat i el centre està d'acord amb aquest projecte i n'està
satisfet, a més està recollit
en el PEC de l’escoleta com un punt dels treballs per projectes.
”Projecte
de berenars”,
El
plaer de triar i compartir.
Partint
d’un projecte inicial dels berenars, on cada dia es menjava una
cosa diferent per berenar, va sorgir la necessitat de modificar els
dies que tocava fruita. Tot lligat a que els infants creixen i van
desenvolupant la parla i les seves capacitats .
És
a dir, s’interessaven per la fruita que duen de casa, a uns els
agradava més la fruita del company que la seva. D’altres, sempre
duien la mateixa fruita. Descobrírem que n’hi havia tallada i
sense tallar....
Per
aquest motiu, encarat cap al final del segon trimestre es va proposar
el projecte del plaer de triar i compartir.
Cada
infant du de cada seva una o dues peces de fruita sense tallar. En
arribar a l’escoleta la deixen dins la panera de la fruita. Quan es
fa l’hora de berenar i tots (les mestres també) ja estam asseguts
a la taula, començam a triar allò que volem menjar per berenar.
Animant als infants a menjar d’aquella fruita que mai mengen.
Transversalment amb aquest projecte es treballen, a més del noms de
les fruites: els colors, el tamany i altre vocabulari relacionat.”
dimecres, 28 de març del 2012
1. Materials d'experimentació
M'ha
agradat molt aquesta proposta d'experimentació, sobretot, perquè
d'ençà que som a dins l'aula m´he adonat de les múltiples
situacions i aprenentatges significatius que aporta als infants
aquestes activitats d'experimentació, molt més que jugar amb les
simple joguines convencionals,. Per una banda, perquè ells són
partíceps en primera persona del que fan, i després per
l'entusiasme i atenció que els genera.
A
més, quan realitzen qualsevol tipus d'activitat d'experimentació
poden veure els canvis que es van generant. Realtzen accions de
descoberta com cercar, investigar, mirar, explorar... i a partir
d'aquí van coneixent les característiques sensorials del material,
amb el tacte, l'olfacte, la temperatura, la textura, etc. A més, els
infants van fent proves, a mesura que van experimentant.
A
l'escoleta on estic, Huialfàs, a Sa Pobla, recentment s'ha creat una
aula destinada exclusivament per a les safates d'experimentació. El
divendres passat vam anar a coneixer-la, i van experimentar i
manipular amb pasta de colors. Disposam de diferents tipus de pasta,
espirals, floquets, etc, a més és interessant que la pasta és de
diversos colors, que crida més l'atenció dels infants. <També
es disposa d'objectes que serveixen de mediadors per poder
experimentar, així com estris de cuina, coladors, culleres, pots,
embuts, etc... Cal dir, que aquesta activitat va ser molt
significativa i suggerent que va durar més d'una hora, els infants
no es cansaven i volien descobrir de cada vegada més.
2. Espais i materials
Aquesta
proposta també m'ha agradat molt i ha cridat la meva atenció
sobretot perquè el projecte de millora que estam fent a la nostra
escoleta és la de millora dels espais i recursos dels que disposam.
A més també s'esta duent a terme a l'escoleta per part de les
educadores.
És
interessant poder veure aquestes propostes per coneixer més la
varietat i aportar-nos idees per poder-les posar en pràctica, no
només ara en període de pràctiques, sinó també en un futur com a
mestres.
L'escoleta
on estic realitzant el pràcticum és molt grossa, i a més també en
els darrers anys s'han hagut de fer ampliacions de les
instal.lacions, per tant, tenim molt d'espai. El que intentam fer en
el nostre projecte es aprofitar tot aquest espai perquè sigui
suggerent i significatiu. Estam realitzant decoració del centre amb
plafons, mostra de les manipulacions, decoració de la primavera, i
creant diferents racons.
Degut
a la manca d'aquest aprofitament, intentam crear espais significatius
amb l'aprofitament de tot el material que sigui possible.
Vos
adjunt aquesta foto d'un mòbil que vam fer a l'entrada de l'escoleta
amb les cames de la Jaia Corema per a la decoració dels espais. En
el fons, també es pot veure un dibuix de la Jaia, amb un plafó amb
la cançó que li cantam a la Jaia cada divendres.
“
La
Jaia Corema, ara vendrà
amb
unes esgrelles i una bacallà.
Cada
setmana, li hem de tallar
una
cameta i fins acabar”
3.La Llum
M'agradaria
acabar amb aquesta proposta de la Llum. Com he dit abans, a
l'escoleta, estam realitzant el projecte creació i aprofitament
d'espais i recursos. Per tant, estam al mig de la construcció d'un
racó anomenat “Llum i ombres”. De moment, encara no hi ha res
montat, però estam pintant un túnel de color blau fosc amb capses
de cartró. A dins hi posarem dibuixos d'imatges amb pintura
fluorescent. A més també en aquest racó s'hi faran ombres xineses
i segurament qualque una cosa més.
És
per això, que m'ha cridat l'atenció aquesta proposta de seguida que
l'he vista. Així podem veure com ho fan altres professionals i mirar
que hi podem aportar de nou, que cal canviar o millorar.
Com
que aquest racó, de moment encara no està montant, però ja s'està
duent a terme, no hi tenc cap fotografia. Però esper poder-ne fer
aviat i poder veure quin ús en faran els infants, a mi em fa moltes
ganes poder-lo veure acabat, ja en tenc ganes!
dimecres, 21 de març del 2012
FORTALESES I OPORTUNITATS DE L'AULA
FORTALESES
- Desenvolupament de l’autonomia de l’infant (berenar tots sols, llevarI i posar les jaquetes i sabates, control d'esfínters, anar al WC tots sols...)
- Accés a patis.
- Material o recursos a l’altura de l’infant (cadires, taules, wc, rentamans)
- Projecte berenar fruita comunitari.
- Implicació de l’infant en activitats
- Simbolització adequada de l’infant
- Cura i higiene personal adequada.
- Respecte cap als temps pertinents (a l’hora de berenar tots asseguts,...)
- Aula neta
- Bona decoració i abundant, per exemple de les estacions de l'any (primavera), fotografies dels infants amb les famílies, etc.
- Lluminositat, llum natural, portes de vidre transparents correderes.
- Molta relació i comunicació amb les famílies, a través de les noticies escrites a l'agenda. Poden escriure tant els pares com la mestra.
- Mobiliari adeqüat i en bon estat.
OPORTUNITATS
- Accés al parc, enfront de l'escoleta.
- Disponibilitat de diferents patis. Pati a fora, just al sortir de l'aula.
- Comunicació diària amb les famílies tant a nivell oral com escrit.
- Participació de les famílies
- Ambient de poble, molts infants i famílies es coneixen entre ells.
- Coordinació entre famílies per dur marterial.
- Zona tranquil.la
- Fàcil accès a l'aula
FORTALESES I OPORTUNITATS DEL CENTRE
FORTALESES
-
Resultats d’aprenentatge assolits.
(llevar
bolquers, autonomia alhora de menjar,...)
-
Grau de motivació.
-
Grau d’autonomia assolida.
-Gestió
de les emocions a l’aula.
-Expressió
de vivències, sentiments i opinions.
-
Traspàs eficient de la informació: circulars, relació amb els
pares,...
-Tutoria
individualitzada: orientació.
-Potenciació
del treball en equip del professorat.
-Professorat-alumnat-AMPA
-Coordinació
entre aules, cicles, professorat,...
OPORTUNITATS
-Gran
implicació de les famílies: material per manipular, etc.
-Bona
resposta entre família-escola.
-Material
preventiu (baveralls de l’escoleta, baveros, roba de recanvi, etc.).
-Ambient
de poble
-Parc a davant l’escoleta
-Ambient
tranquil (de l’exterior de l’escola que permet fer passejos,...).
Subscriure's a:
Missatges (Atom)