Què
fan els infants en un dia típic?
Els
infants en una jornada normal, arriben a l'escoleta entre les 8:30 i
les 9h. Aquesta mitja hora la dediquen al joc lliure dins l'aula de
mentres van arribant els demés companys. Aquesta mitja hora, també
és un moment de comunicació amb les famílies, s'aprofita molt aquest moment per fer preguntes, dubtes, malalties... a l'educadora.
Seguidament,
quan tots els infants ja han arribat a l'aula hi ha cops que es fa
el Bondia, i d'altres no.
Cada
matí està destinat a fer activitats, ja siguin psicomotricitat,
cançons i balls, activitats plàstiques, manipulacions, etc.
Depenent del dia esfa una o una altra activitat. Quan aquesta s'hagi
acabat es preparen per berenar. Cada dia està establert un tipus
d'aliment per tal de què tres dies per setmana berenin de fruita,
un altre de derivats làctics i un altre de pa amb oli. Els dies
que toca fruita, el que es fa es que cada infant porta una fruita,
les posam totes en comú, la mestra les pela i les talla a bocinets
per tal de què tots puguin gaudir de la varietat de fruites, i no
només d'una.
Després
del berenar, a les 11 més o manco, es surt al patí, normalment al
pati que tenim tot just sortir de l'aula, o d'altres vegades anam a
l'altre, ja que és més gran i diposa de més material.
Al
pati, estan junts tots els infants de 2-3 anys, les aules de les
figues, el raïm, les cireres i la nostra aula, les taronges. A
l'hora del pati juguen tots junts, molts d'ells es coneixen i
comparteixen el material.
A
les 11:30- 11:45 es torna entrar a l'aula. Les activitats que es
fan després del pati podríem dir que són activitats de tornada a
la calma, és a dir activitats sense tant moviment, després d'haver
estat quasi tres quarts d'hora al pati.
Aquest
moment s'aprofita per neteja i higiene personal. La mestra els ajuda a
fer-se les mans i la cara neta a cada un d'ells i també es
pentinen, és a dir, fer coes, posar orquilles que ja han caigut,
etc.
Després
de la neteja es fan activitats de manera més grupals, com per
exemple, les titelles. Aquesta activitats està dirigida per la
mestra, ella treu la capsa de les titelles i és l'encarregada del
seu ús, ella se les posa a la mà i tots junts els hi cantam una
cançó. Cada personatge de les titelles té una cançó concreta.
De titelles en tenim de petites i de grosses, a més també tenim
els contes, els animales, la plastelina, etc.
Cada
dia es fa una activitat determinada, que s'intenta no repetir al
llarg de tota la setmana, aquestes depenen cada dia del temps, de
l'estat d'ànim dels infants, etc.
Quan
es fan les 12:30, els pares, padrins o familiars començen a entrar
a l'aula per emportar-se els infants a dinar a casa. Quasi tots se'n
van a dinar a casa, però l'escoleta també ofereix servei de
menjador i n'hi ha d'altres que queden a dinar.
Per
tant, els demés ens dirigim cap al menjador a dinar, cada aula té
una taula per dinar, a no ser que els infants siguin pocs i dinin
plegats amb els infants d'una altra aula. El menjar es fa a la mateixa
escoleta per la cuinera i el menú va canviant al llarg de les
setmanes. El menú consisteix normalment amb un primer, segon plat i
postres.
Els
infants dinen tots sols, n'hi ha que tenen més facilitats que
altres per agafar les culleres, n'hi ha que són més ràpids o més
lents... depen de cada un. Tot i així les educadores estan al seu
costat per oferir acompanyament i ajuda sí és necessari.
Després
del dinar també es té l'opció de quedar a dormir, depenent de
l'hora que els venguin a cercar els pares. Sí queden a dormir, es
col.loquen unes tumbones a la sala polivalent, s'adapta amb poca
llum i silenci perquè els infants puguin descansar. Normalment els
infants que queden a dormir solen ser els mateixos, per tant ja
tenen una manta per poder cobrir-se i un coixí.
Els
demés que no queden a dormir, se'n van al hall a jugar junts, ja
sigui mirant contes, etc esperant que els pares els venguin a
cercar.
Qui
decideix com s´ha d´ensenyar i avaluar?
Les
programacions de l'aula es fan un cop per mes durant el claustre de
mestres. Aquí és on es decideix que s'ha d'ensenyar, quines
activitats s'han de realitzar durant el mes vinent. Nosaltres encara
no hem assitit a cap claustre degut al poc temps que fa que esteim
realitzant el practicum, però en els claustres propers nosaltres hi
podrem assistir i per tant, poder decidir i proposar quines
activitats, amb quins objectius i com s'avaluaran aquestes.
Tot
i així, durant el dia a dia, i parlant amb les diferents educadores
van sorgint propostes d'activitats per fer, és a dir, que potser no
es programi tot el mes durant els claustres, sinó que les
programacions són una tasca constant. Sense dir les activitats
espontànies que s'aprofiten en el dia a dia com a significatives.
Quines
estructures, pràctiques o comportaments (meus o de l'escola) els
ajuden?
No
sabria ben bé com contestar aquesta pregunta, però imagino que el
que més ajuda els enfants en aquesta edat primerenca és portar una
hàbits, unes rutines i uns rituals que fan que d'aquesta manera
s'organitzin i els ajudi a situar-se en l'espai i en el temps que
els ofereix una seguretat i orientació.
Així
com també tenim una figura de referència, una persona adulta que
esl dóni seguretat i comoditat.
Crec
que cal respectar al màxim el ritme de cada un i no accelarar el
seu procés. Crec que s'han de gauidr al màxim les situacions
diàries, ja que poden ser molt significatives per els infants, així
com per exemple pugui ser l'hora de menjar, ja que aquesta ens
aporta destresses sensorials molt riques a través del gust, del
tacte, la vista....
Per
tant, crec que són aquestes activitats diàries que ajuden als
infants, els ajuden a orientar, perquè en aquesta etapa, un petit
canvi pot no ser tolerat amb facilitat.
Com
estan organitzades les aules, les runites, els espais, els
horaris...? Qui les organitza? Qui decideix per on començar i quan
acabar? Quan sorgeix un problema o un entrebanc dins la jornada,
com es soluciona?
Les
aules de les quals disposa l'escoleta no són les mateixes què quan
aquesta va ser creada. S'han anat fent reformes i ampliacions al
llarg dels darrers anys, per tant, referent a l'organització de les
aules, l'escoleta s'ha hagut d'adaptar a aquestes noves
modificaciones.
A
les aules més antigues, trobam els infants de 1-2 anys, n'hi ha
quatre d'aquestes. En aquest passadís també s'han afegit dues
aules, a les quals a dia d'avui n'hi ha una de 2-3 i una altre de
nadons.
A
la part exterior trobam tres aules continues, una vora l'altra, que
van ser les darreres en ser construïdes. Aquí es troben les aules
de 2-3 anys. I per últim també a la part exterior però no de
manera continua trobam dues aules de nadons.
Les
rutines i els horaris estan establerts per el centre, ja que tots
treballen de manera unitària, de manera semblant per portar un
ordre i continuïtat.
Com
interactuen els infants? Col·laboren i treballen junts? Com
s'ajuden a aprendre? 6. Com interactuen amb el
mestre/a?
Els
infants, de la aula aquí on estic, són infants de 2-3 anys i ja
començen a interactuar els uns amb els altres, ja van formant joc
en petits grups, es van contant coses, es deixen objectes, se'ls
demanen, tot i que hi ha cops que també sorgeixen conflictes perquè
encara no saben massa bé quin és el significat de compartir.
D'altes,
en canvi són més individualistes, tant en el joc o en altres
situacions.Tot i així ja comença a veure interacció amb tots els
infants. Això també depèn del seu nivell maduratiu i de la seva
personalitat.
Considero
que els infants també tenen una molt bona interacció i comunicació
amb la mestra. Aquesta comunicació sorgeix sobretot per comunicar
un conflicte que hagi sorgit o per indicar-li que té ganes d'anar
al bany, etc.
Per
altra banda, també ens van comunicant altres situacions, com coses
que li han passat a casa, o què ha fet durant el cap de setmana.
Com
s'interactua amb les famílies?
Com
ja he dit abans, el moment de comunicació amb les famílies és
sobretot a l'hora d'acompanyar o de venir a cercar els infants, és
a dir a les entrades i a les sortides. A més permet tenir una
comunicació directa, cara a cara. Per altra banda també
s'utilitzen altres mètodes per a aquesta comunicació.
Una
d'elles és a través de les agendes. Cada infant té una agenda
personal i cada o quasi cada dia la mestra va anotant a les agendes
que hem fet durant la jornada escolar, sí aviat es farà una festa
d'aniversari, sí hem realitzat una visita al museu... entre moltes
altres, ja que cada dia passen coses diferents. A més les famílies
també poden escriure cada dia el que volen, qualsevol cosa que
vulguin comunicar a la mestra.
Les noticies que escriuen les famílies a les agendes les anam llegint cada dia en veu alta, d'aquesta manera es facilita la comunicació oral dels infants, ells ens van contant el que van fer el dia anterior, de què van dinar, amb qui van estar, etc d'aquesta manera els infants també es van sentint importants. Aquesta és una eina molt pràctica
per establir aquest vincle de comunicació escola- família.
Per
altra banda, l'escoleta també té un blog on es van penjant les
activitats o fets més rellevants a través de fotografies i petites
explicacions.
I
finalment, per el que jo sé, també es fan taller amb les famílies,
els horabaixes, segurament, un cop o dos per mes es fan aquests
taller i tenen un preu de 8 euros. La setmana passada se'n va fer un
de psicomotricitat.
En
el PEC de l'escoleta també estan reflextas els diferents canals de
comunicació i participació de les famílies en l’escoleta són:
Entrevistes:
Família, equip directiu i educadores d'aula.
Reunions
generals: Abans de començar el curs es realitza una reunió general
on es presenten les educadores i el funcionament de l’escoleta.
Contacte
i informacions diàries: L’eix fonamental de l’escoleta és la
vida quotidiana, tot allò que passa en ella: l’entrada, la
higiene, el menjar, el joc, el descans, les actituts..., per això
el contacte amb les famílies és diari, important i útil, encara
que no tots els dies es realitza amb la mateixa profunditat
Contacte
informal diari a les entrades i sortides
Notes
informatives i panells d’informació.
Informació
escrita: S’utilitzen tres maneres de transmetre els missatges
ràpida i eficaçment a totes les famílies del centre: taulell
d’anuncis, circulars, i quadernet de comunicacions.
Festes,
es celebren trobades en les quals les famílies hi participen ja
sigui de manera directa o indirecta: bunyols, espinagades i risses;
festa de Nadal, Carnaval i festa de fi de curs.
8.L’escola
té previst un pla d’acollida als infants? Com és aquest pla?
Existeix un pla d’acollida pels mestres?
L'escoleta
té un pla d'acollida per als infants
El
període d’adaptació.
L’adaptació
dels infants a l’inici de l’escolarització és un moment delicat
per a tots: infants, famílies i educadores. Per la majoria
d’infants, el fet de començar a l’escoleta és la primera
separació real dels seus pares.
A
la nostra edat, 0-3 anys, un sol canvi suposa un problema
d’adaptació: sigui d’aula, sigui d’educadora, sigui d’espai,
ja que el seu coneixement de l’espai i del temps es basa en la
permanència de les rutines. Per aquest motiu consideram que tots els
infants, tan els nous com els antics, han de seguir un procés
d’adaptació quan s’incorporen al centre.
L'horari
del període d'adaptació és el següent, sempre seguint les
indicacions de les mestres d'aula:
Adaptació
dels infants nouvinguts: 9.30 – 11.30h
Adaptació
dels infants antics: 8.30 – 12.30 amb possibilitat de menjador fins
les 14.00h
Adaptació
dels infants nouvinguts: 9.30 – 12.30
Alumnes
antics: 8.30 -14.00h amb possibilitat de descans fins les 16.30h
Horari
complet.
Projecte
d’incorporació tardana.
Els
infants que s'atenen a aquest projecte són tots aquells que per una
raó concreta no han pogut iniciar el curs amb la resta d'infants, és
a dir: la segona setmana de setembre.
Les
dates d'incorporació tardana són:
El
principal motiu de la creació d'aquest projecte és que l'infant ha
de sentir-se a gust dins una aula on tots els altres infants
segueixen un ritme. Tant la mestra com la família treballaran per
aconseguir aquest aspecte.
*Per
altre banda, el perìode d'adaptació serà flexible a tots els
infants nadons que s'incorporin durant el curs escolar. Per poder
conciliar aspectes com lactancia materna, horaris dels pares...
sempre i quan respectant el màxim d'hores establertes per la
conselleria i el centre.
Passes
a seguir:
-
Entrevista família-directora: Abans que l’infant comenci a
l’escoleta la família haurà d’entrevistar-se amb la directora
del centre per comunicar-li aspectes tals com:
-
Entrevista família-tutora: Aquesta entrevista té com a objectiu,
-
Mostrar l’aula a la família, si pot ser acompanyats de l’infant
perquè en tengui un coneixement previ abans de la seva
incorporació.
-
Informar del funcionament de l’aula: rutines, rituals,
distribució de l’aula, activitats setmanals...
-
Donar a conèixer les normes de l’aula ja establertes a principi
de curs.
-
Comunicar les informacions més importants.