dimarts, 13 de març del 2012

COM M’IMAGIN L’ESCOLA INFANTIL ON VAIG A FER PRÀCTIQUES?

Dibuixa com t'imagines el centre de pràctiques al que aniràs en breu
Quines coses, penses, el diferencien d’una escola 3-6?

Com ha estat l’acollida? Què t’ha sorprès? Quines coses encara no has vist?


Consider que en el què més es diferencia el centre d'una escola 3-6 és la manera de treballar. Tot i que en aquest centre la seva metodologia de treball és molt significativa, de cada dia més es van fent esforços per adeqüar-se a les noves demandes pedagògiques, les educadores es van formant i fent reciclatges dels diferents models educatius. A dia d'avui s'han fet diverses visites a diferents centres que treballen per ambients i s'està intentant introduïr aquesta metodologia al centre, encara que fent adaptacions.
Aquest centre, des de la seva inauguració a l’any 1991 i fins a l’any 1995 albergà infants d’edats compreses entre els tres mesos i els quatre anys. Fou a partir de l’any 1995 quan tan sols albergà infants dels quatre mesos als tres anys.
Per tant aquest, va ser construït amb la capacitat per acollir a infants de segon cicle, encara que amb els anys s'hagi establert com a centre d'educació infantil de primer cicle.

En aquest centre treballa la seva metodologia a través dels projectes, que l'implica a l'infant activament, l'obliga a actualitzar els coneixements previs que posseeix, a reestructurar i enriquir-los en un procés caracteritzat pel gran nombre de connexions que ha d'establir entre el que ja sap i el que se li ensenya.
Projectes de l'Escoleta:
  1. Projecte de berenars.
  2. Projecte de rutines.
  3. Projecte de manipulació i experimentació.
  4. Projecte de patis.
  5. Projecte de psico.
  6. Projecte de música.
  7. Projecte de contes.
  8. Projecte de sortides.
  9. Projecte de la capsa de les sorpreses.
  10. Projecte de menjador.
  11. Projecte dels tallers familiars.
  12. Projecte d'un dia a l'escoleta del meu infant.
  13. Projecte de les estacions de l'any.
  14. Projecte de Carnestoltes i Jaia Corema

A més, a dia d'avui s'està posant a la pràctica el projecte d'espais i recursos on s'està treballant en la creació de diferents racons, com el de pepes, cuines, llum i ombra, metges i construccions.

És per això que considero, que la diferència que hi trobam és escassa, ja que la seva metodologia de treball és bastant similar a la dels centres 3-6. Potser també hi podem trobar diferències en l'arquitectura de l'edifici, ja que s'han hagut de fer ampliacions degut a les demandes dels últims anys, potser per això s'hagi anat perdent una mica el centre com a una única unitat, avui està més dispers, les aules estàn llunyanes unes de les altres.
Per acabar, la darrera diferència entre un centre de 0-3 i un de 3-6 resideix en la titularitat dels professionals, ja que en els centres de 0-3 és requereix com a mínim el tècnic en Educació Infantil, i en canvi, en els centres de 3-6 és requereix la titularitat de Diplomatura de Magisteri d'Educació Infantil.


L'acollida del centre cap a nosaltres, les practicants ha estat realment molt bona. Abans del començament del pràcticum vam anar a fer una visita al centre, tot i que algunes de nosaltres ja el coneixiem era necessària aquesta visita per coneixer totes les instal.lacions, el personal del centre, ja siguin educadores, cuineres, etc i sobretot i el més importants els infants.
Aquesta primera visita ens va ser molt significativa, ja que vam poder veure en primera persona, posar els peus dins les aules on hi passarem els propers quatre mesos. La visita ens va ser guiada per la Cap d'Estudis i a més de la visita ens va donar tot tipus de detalls del centre, dels infants, de quin seria el nostre paper, l'horari, etc, a més durant tota la visita anavem fent preguntes que ens anàven sorgint.

Per altra banda, l'acollida a l'aula, el primer dia de pràcticum també va ser molt bona, tant amb els infants com amb la mestra de l'aula. Els primers dies van ser una mica confusos, crec que va ser degut a què vam entrar a l'escoleta la setmana de Carnestoltes i es realitzaven activitats diferents a les del dia a dia, per això els primers dies se'ns va fer una mica extrany l'entrada a l'escoleta, cosa que no significa que no fos bona. Tot el contrari, per a mi va ser molt significatiu poder gaudir d'aquesta experiència de Carnaval, perquè consider que és un tema molt important per a treballar amb els infants.
A poc a poc, han anat passant els dies i ja ens sentim com a casa, no només a l'aula sinó també al centre. Tot i que fa poc, ja ens hem acostumat a la seva dinàmica, coneixem com s'hi treballa, qui hi treballa, les persones implicades, coneixem molts membres de les famílies, etc.

També cal dir que a més de nosaltres, les cinc practicants de l'Uib, a l'escoleta hi ha altres tres practicants del Cesag, la seva acollida també va ser bona, ja que elles van començar el pràcticum abans, ens reunim constantment i treballam conjuntament sense cap problema.

De sorprendre, m'han sorprès moltes coses i imagin que encara m'en sorprendran més, el que més m'ha sorprès han estat els infants, són increïbles, són infants que estan a un moment d'aprenentatge molt ric on experimenten un munt de sensacions i sentiments. Em sent molt agraïda de poder formar part d'aquesta experiència i moment d'aprenentatge amb aquests infants, que tal i com he dit, cada dia ens van sorprenent i imagino que no deixaran de fer-ho en els quatre mesos vinents.

Les coses que encara no he vist, potser són moltes o potser són poques, no ho sé. Ja que per una banda, tenc la sensació de que tot i que fa poc temps hem après moltíssimes coses i hem pogut veure coses de tot tipus. El que sí que no hem vist potser sigui el què es fa a l'escola matinera, ja que el nostre horari comença quan aquesta acaba.
De moment, hem vist la setmana de Carnestoltes i també l'entrada de la Jaia Corema, a mi personalment em fa moltes ganes veure com treballen aquestes festes, com per exemple pasqua, que ja queda poc, altres festes ja no les podren veure, però aprofitarem les que venguin d'ara en el davant.

Per acabar dir, que també em falta per veure com es treballa la manipulació, totes les aules feim manipulacions amb diferents materials, però en el meu cas no ho he pogut veure degut a imprevists, com un conte-contes, aniversaris d'infants, etc. Esper poder veure-ho aviat.


dijous, 8 de març del 2012

LES MEVES PORS



  1. Com serà l'escola?
  2. Sabré controlar les meves emocions?
  3. Com seran les mestres? I la meva tutora?
  4. Cauré bé als infants? I a la gent?
  5. Tendré relacions amb les famílies?
  6. Sabré captar les necessitats dels infants?
  7. Estic preparada per fer pràctiques?
  8. Tendré capacitat d'observació? Faré bones observacions?
  9. Sabré com ha de ser el meu paper dins l'aula?
  10. Com posar límits i saber afrontar un conflicte?
  11. Què pensaran les famílies de tenir una persona nova dins l'aula?


Por a no saber tot el que cal sobre l'etapa 0-3. Tot i que portam tres cursos de carrera, potser no sabem bé com és aquesta etapa. Desde el meu punt de vista és una etapa molt complexe que requereix tenir molts coneixements exclusius d'aquesta. M'hauria agradat més poder estudiar les dues etapes d'infantil desde una perspectiva més diferenciada, ja que cada una de les etapes requereix uns coneixements concrets. Tenc la sensació que els coneixements que hem adquirit fins aleshores, són de manera global en l'etapa 0-6. Potser ens manquen sabers, com els que podrien ser sobre el control d'esfínters, saber quin és el moment adeqüat en la retirada de bolquers, com es canvien els bolquers, quin moment els infants començen a tenir autonomia per realitzar diferents activitats, com menjar, dibuixar, joc cooperatiu, etc.

Por a no saber afrontar els possibles problemes que vagin sorgint. Aquest també és una de les preguntes que més sovint m'he fet a mi mateixa. Em fa por no saber portar una bona intervenció o actuació en els possibles problemes, sobretot amb els infants. Em fa por no arribar a una solució que no sigui d'adeqüada o que no sigui recolzada per les altres mestres. Potser elles ho haurien fet d'una altra manera. També em fa por no saber dónar resposta a problemes més generals, ja sigui en el centre, amb les companyes, en projectes a dur a terme, etc.
Així i tot, no podem saber mai els problemes que ens aniran sorgint, són imprevists que haurem de saber fer front. Per tant, desde el primer dia, li vaig dir a la mestra de l'aula que jo estava allà per aprendre, i que sí feia qualcom malament m'ho fes saber, ja que la millor manera d'aprendre és dels errors. Sí qualque vegada faig res malament, vull que m'ho diguin per poder rectificar i mirar de en tornar fer-ho el millor possible i corregir la meva anterior actuació.

Por a no saber tenir iniciativa a l'hora de proposar activitats. Aquesta també és una qüestió que em preocupa moltíssim i que cada dia hi pens. És cert, que quan cursam la carrera i anam vegent diferents propostes i activitats, molts cops pensam que ens agradaria poder portar a terme a l'aula en un futur proper. Ara en tenim la oportunitat de poder fer latent tot això que hem après, però a mi, personalment em falta iniciativa per fer-ho. M'agradaria aportar propostes variades per poder dur a terme, però el problema amb el qual m'he trobat és que la programació del mes ja estava feta i que nosaltres, les practicants no hem participat amb aquesta. De tota manera, a poc a poc això anirà canviant i podrem fer aportacions en noves activitats, aportar idees noves i innovadores, tant a l'aula com al centre, ja que tendrem la oportunitat d'assistir i participar en els claustres. Per altra banda, també cal dir, que tot i que tenguem en ment moltes propostes, hi ha cops que no disposam de materials, espais i recursos necessaris. M'he trobat en l'escoleta on estic fent pràctiques que les famílies ajuden moltíssim i porten molt material per poder realitzar diferents activitats.



PRIMERES IMPRESSIONS

QUIN TIPUS DE MESTRE VULL SER?



ABANS D’ANAR AL CENTRE
A partir d’una pluja d’idees, recull els trets que identifiquen un mestre ideal per a tu.
És diferent el perfil d’un mestre de l’etapa 0-3 que d’un de l’etapa 3-6? En què és diferent? En què és semblant? Identifica els trets característics de cada un d’ells, en cas que sigui diferent.

DESPRÉS DELS PRIMERS DIES AL CENTRE, REFLEXIONA
  1. Quin tipus de mestre hi ha dins l’aula on estic? Semblances i diferències entre el perfil de mestre ideal que vares definir.
  2. Quin tipus de mestre vols ser?
  3. Ha evolucionat aquest concepte des del primer curs dels estudis de mestre? Com?




Un mestre ideal en primer lloc, crec que ha de ser una persona oberta, equilibrada i tolerant. Ha de tenir el paper d'acompanyant i conseller amb els seus alumnes, així com una personalitat forjada que el pugui ajudar a ser un bon pedagog. Per altra banda, també ha de tenir la capacitat de treballar en equip, no ha de voler imposar els seus mètodes o els seus ideals, sinó que s'ha d'amotllar als seus companys, per poder treballar conjuntament i poder aconseguir grans objectius o metes. 

En primer lloc, he dit, que considero que el mestre ha de ser una persona oberta, és a dir, que tengui un alt grau d'adaptació davant situacions conflictives o canviants de l'aula i del seu context social. El mestre, en primer lloc ha de servir d'exemple al seu alumnat i posseïr una madura actitud moral.
També cal considerar, en l'acció educativa del mestre, la necessària actuació conjunta entre família i escola. Per poder dur a terme aquesta actuació és necessari implicar i potenciar al màxim la seva participació i col.laboració en la tasca docent i educativa.

En el dia a dia a l'aula, un mestre sobretot, s'ha de mostrar amb naturalitat, ha de donar importància i valorar les situacions que envolten la vida dels alumnes i afecten la vida de l'aula i no només regir-se per la programació. Sinó que ha de treballar valorar aquelles situaciones que puguin sortir desde la espontaneïtat.

És a dir, un bon mestre ha de ser una persona competent a l'hora de treballar amb els infants, que sàpiga valorar els propis descobreiments dels infants, aprofitar-los i convertir totes aquestes situacions en un aprenentatge significatiu, és a dir, partir, sobretot dels interessos dels infants, i no dels nostres.

M'agradaria acabar amb una cita de Duch, que consider que pot sintetitzar molt bé com hauria de ser l'educació: Educar és cuidar de l’altre, és fer-se càrrec d’ell, acompanyar-lo, acollir-lo. Educar és donar sense esperar res a canvi” .

Després dels primers dies al centre, puc dir que encara ha passat molt poc temps com per saber com és el mestre de l'aula on estic. Sí que he pogut observar que és una persona que disfruta d'estar amb els infants, que se nota que la seva tasca docent és vocacional. Per altra banda, també diria que és una persona que és adaptable als canvis i que sap treballar en grup, ja que la meva presència desde el meu primer dia ha estat grata i treballam conjuntament l'una i l'altra per fer rotllar el dia a dia a l'aula.